27/7/2020 19:25

Το τελευταίο διάστημα στο χώρο του γυμναστηρίου παρατήρησα κάτι που πίστευα ότι στις μέρες μας θα είχε ξεπερασθεί. Παρατήρησα λοιπόν ότι ο γυναικείος πληθυσμός στο χώρο των ελευθέρων βαρών ήταν πολύ μικρός. Από περιέργεια και μόνο πλησίασα κάποιες γυναίκες που εκτελούσαν ασκήσεις στο χώρο των αερόβιων μηχανημάτων. Τις ρώτησα γιατί δεν εκτελούν και κάποιες ασκήσεις στο χώρο με τα ελεύθερα βάρη. Οι απαντήσεις τους περιορίστηκαν στο ότι δεν θέλουν να “φουσκώσουν” μυϊκά, και το ότι προτιμούν αερόβια άσκηση ώστε να καίνε λίπος. Ρωτώντας μερικές ακόμα γυναίκες (πάντα με σκοπό την επιστημονική μου ενημέρωση) διαπίστωσα ότι τα πράγματα είναι λίγο μπερδεμένα στο μυαλό τους. Διαπίστωσα ότι δεν υπάρχει επαρκείς γνώση σε ότι αφορά τα οφέλη της ενδυνάμωσης με βάρη. Ας ρίξουμε λοιπόν λίγο φως στα οφέλη της ενδυνάμωσης με βάρη, και ας απομυθοποιήσουμε κάποιες απόψεις.

Μύθος νούμερο 1: Η ενδυνάμωση με βάρη “φουσκώνει” μυϊκά, και δημιουργεί ογκώδη silouet

Γενετικά, οι περισσότερες γυναίκες δεν έχουν την δυνατότητα σχημάτισης ογκώδη μυϊκού ιστού. Αυτό συμβαίνει διότι η τιμή της “ανδρικής” ορμόνης τεστοστερόνη στο σώμα τους βρίσκεται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Η τεστοστερόνη, η οποία βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες στο ανδρικό σώμα είναι υπεύθυνη για την διαμόρφωση ενός ογκώδη μυϊκά ανδρικού σώματος. Ο μόνος τρόπος για να “φουσκώσει” μυϊκά μια γυναίκα είναι η εισαγωγή της ορμόνης τεστοστερόνης στο σώμα της. Kάτι που χρησιμοποιείται κατά κόρον στο γυναικείο body building.

Μύθος νούμερο 2: Για να μειωθεί το σωματικό μας βάρος απαιτείται αποκλειστικά αερόβια άσκηση

Η αερόβια άσκηση είναι απαραίτητη για την υγεία μας. Βελτιώνει την κάρδιο-αγγειακή λειτουργία του σώματος μας. Παράλληλα, βοηθά στη μείωση του σωματικού μας βάρους. Προσοχή όμως σε αυτό το σημείο: Η ύπαρξη αερόβιας άσκησης στο προπονητικό μας πρόγραμμα, και η έλλειψη ενδυνάμωσης με βάρη ενδέχεται να οδηγούν στην μείωση του σωματικού μας βάρους, αλλά παράλληλα και στη μείωση του μυϊκού μας ιστού. Πολύ απλά αναφέρω ότι η μείωση του μυϊκού μας ιστού οδηγεί στη μείωση του Βασικού Μεταβολικού μας Ρυθμού (BMR). Το αποτέλεσμα τις συγκεκριμένης και πολύπλοκής αλληλουχίας στο σώμα μας είναι η αύξηση του λιπώδη ιστού. Άρα, κρατάμε το μήνυμα ότι ο συνδυασμός αερόβιας άσκησης και ενδυνάμωσης με βάρη είναι ο καταλληλότερος ώστε να πετύχουμε μείωση του σωματικού μας λίπους.

Μύθος νούμερο 3: Η ενδυνάμωση με βάρη “κονταίνει” τους μύς. Για να έχω λεπτούς, καλλίγραμμους μύς προτιμώ την yoga

Το έχω ακούσει αρκετές φορές, αλλά η άποψη αυτή είναι απόλυτα λανθασμένη. Το σημείο στο οποίο γίνετε η σύνδεση των μυών με το οστό, διαμορφώνει το εξωτερικό σχήμα των μυών. Το υλικό το οποίο συνδέει τους μύς με τα οστά ονομάζεται τένοντας. Η διαμόρφωση του “μακρύ” ή “κοντού” μυός εξαρτάται από το σημείο στο οποίο οι τένοντες συνδέονται με τα οστά. Όσες ώρες και να εκτελέσουμε ενδυνάμωση με βάρη, η yoga, το σημείο σύνδεσης δεν αλλάζει. Παράλληλα, γενετικά κάποιοι άνθρωποι έχουν μακρύς μύς, και βραχύς τένοντες. Αυτός είναι ο συνδυασμός που διαμορφώνει τους ομοιόμορφους και καλλίγραμμους μυς.

Μύθος νούμερο 4: Τα ελεύθερα βάρη για τους άνδρες, τα μηχανήματα για τις γυναίκες

Να και κάτι που μας θυμίζει παλιές καλές εποχές. Τότε που τα γυμναστήρια ήταν χωρισμένα σε χώρους με ελεύθερα βάρη και σε χώρους με πιο “light” όργανα γυμναστικής. Από την μία μεριά έβλεπες τους τεράστιους σωματικά άνδρες να σηκώνουν κιλά ανά δεκάδες, και από την άλλη, καλλίγραμμες κυρίες να εκτελούν επαναλήψεις με στυλ στα μηχανήματα. Κάτι που ευτυχώς στις μέρες μας τείνει προς εξαφάνιση. Η άποψή μου είναι ότι όλες οι ασκήσεις είτε στα ελεύθερα βάρη είτε στα μηχανήματα μπορούν να εκτελεστούν από αθλούμενους και των δύο φύλων. Για παράδειγμα, οι γυναίκες που θέλουν να πετύχουν άμεσα αποτελέσματα στην περιοχή των κάτω άκρων πρέπει να εκτελούν ασκήσεις με ελεύθερα βάρη. Παραδείγματος χάριν, ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ενδυνάμωσης στα πόδια πρέπει να περιλαμβάνει ημικαθίσματα, και προβολές με μπάρα.

Tips

  1. Η ενδυνάμωση με ελεύθερα βάρη δεν είναι προνόμιο μόνο των ανδρών.
  2. Η ενδυνάμωση με βάρη δεν διαμορφώνει αντιαισθητικά τους μυς.
  3. Η ενδυνάμωση με βάρη απαιτείται για την μείωση του σωματικό μας λίπους.
  4. Η ενδυνάμωση με βάρη δεν ‘φουσκώνει’ μυϊκά το γυναικείο σώμα.

Του Αναστάσιου Ρόδη, Εργοφυσιολόγος

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads