27/12/2019 13:06

Τα επεισόδια γαστρεντερίτιδας τις ημέρες των γιορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς δεν είναι καθόλου σπάνια.

Τα λουκούλλεια γεύματα, τα αλλεπάλληλα καλέσματα, τα ταξίδια και οι φιλικές συγκεντρώσεις συνεπάγονται εδέσματα συχνά αμφιβόλου ποιότητας.

Ο λόγος γι’ αυτό δεν είναι πάντα η διαδικασία προετοιμασίας τους, αλλά η ανάπτυξη παθογόνων μικροοργανισμών στα τρόφιμα παρά το κρύο του χειμώνα.

Κάποια από αυτά τα φαγητά παρασκευάζονται ακόμα και μέρες πριν, με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται γρηγορότερα από ό,τι νομίζουμε.

Η παραμονή των εδεσμάτων για ώρες στις ζεστές θερμοκρασίες των κλειστών χώρων, των σπιτιών μας ή κάποιας μεγάλης αίθουσας ευνοούν την ανάπτυξη και τον πολλαπλασιασμό των επικίνδυνων μικροοργανισμών που ευθύνονται για τις λοιμώξεις και τις τροφικές δηλητηριάσεις.

Όταν ένα έδεσμα μείνει εκτεθειμένο για πάνω από δύο ώρες σε θερμοκρασία δωματίου, ο κίνδυνος επιμόλυνσης αυξάνεται κατακόρυφα.

Η κατάσταση επιδεινώνεται με την ελλιπή τήρηση των κανόνων υγιεινής κατά την προετοιμασία τους.

Τι γίνεται στα ταξίδια

Από την άλλη πλευρά, όσοι ταξιδεύουν σε έναν ξένο τόπο για τις γιορτές των Χριστουγέννων αναγκάζονται να τρώνε έξω αντιμετωπίζοντας παρόμοιους κινδύνους.

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο για εκείνους που ταξιδεύουν σε χώρες που δεν τηρούν τους κανόνες σωστής υγιεινής ή έχουν χαμηλό βιοτικό υπόβαθρο.

Το μολυσμένο νερό και οι τροφές λόγω των κακών συστημάτων ύδρευσης και αποχέτευσης, η κακή συντήρηση των ζώων, η αδυναμία σωστής διαχείρισης των αποβλήτων έχουν ως αποτέλεσμα αρρώστιες και επιδημίες.

Την ώρα λοιπόν που εδώ μιλάμε για μικρόβια και ιούς, όπως το Ε.coli, το καμπυλοβακτηρίδιο, η σαλμονέλα, ο χρυσίζων σταφυλόκοκκος, ο ιός της Ηπατίτιδας Α που προκαλούν διαταραχές του πεπτικού συστήματος, σε άλλα μέρη μιλάμε μέχρι και για χολέρα και ακόμα πιο επικίνδυνους μικροοργανισμούς και ιούς.

Μέτρα πρόληψης

Για να αποτρέψετε μια τέτοια κατάσταση και να περάσετε χαρούμενες γιορτές χωρίς απρόοπτα, αρκεί να έχετε στο νου σας τα εξής:

Μην αγοράζετε τρόφιμα ή ποτά (ακόμα και νερό) από καταστήματα αμφιβόλου ποιότητας, ιδιαίτερα σε χώρες του εξωτερικού.

Το ίδιο ισχύει και για το πού επιλέγετε να γευματίσετε.

Φροντίστε την υγεία του ανοσοποιητικού σας συστήματος αποφεύγοντας το κάπνισμα, την υπερκατανάλωση αλκοόλ, καφέ, μπαχαρικών και προϊόντων με πολλή καφεΐνη, όπως τα αναψυκτικά τύπου κόλα.

Επίσης, μη λαμβάνετε φάρμακα άσκοπα και αποφύγετε την αντιβίωση, εκτός αν υπάρχει σοβαρός λόγος.

Οι αντιβιώσεις αλλοιώνουν τα καλά βακτήρια του εντέρου και διαταράσσουν τη μικροβιακή χλωρίδα του.

Αν το ανοσοποιητικό σας σύστημα είναι δυνατό, οι λοιμογόνοι οργανισμοί που εισέρχονται στο σώμα σας μέσω των τροφίμων δεν καταφέρνουν να επιβιώσουν.

Να πλένετε καλά τα χέρια σας πριν και μετά τα γεύματα και την προετοιμασία του φαγητού σας.

Φροντίστε τα φαγητά που σας σερβίρουν ή σερβίρετε εσείς να είναι ζεστά και φρέσκα.

Αν τα εδέσματα είναι κρύα, συντηρήστε τα στο ψυγείο μέχρι να τα παρουσιάσετε και όχι έξω στο κρύο με τη δικαιολογία ότι ο ψυχρός καιρός θα τα συντηρήσει καλύτερα.

Αν είστε καλεσμένοι σε μπουφέ, σερβιριστείτε αμέσως και μην περιμένετε να παραμείνουν πολλή ώρα τα φαγητά στον χώρο.

Μην περνάτε πολλές φορές για να ξαναγεμίσετε το πιάτο σας ειδικά από πιατέλες που δεν έχουν ανανεωθεί.

Μην καταναλώνετε τίποτα ωμό, εκτός αν πρόκειται για σαλάτες και φρούτα.

Αποφύγετε τα εδέσματα με θαλασσινά εκτός αν είστε απολύτως βέβαιοι ότι είναι ολόφρεσκα.

Αν μαγειρεύετε εσείς, τηρήστε τις θερμοκρασίες μαγειρέματος που συστήνονται για κάθε φαγητό.

Τα σκεύη που χρησιμοποιείτε για την προετοιμασία των γευμάτων σας πρέπει να πλένονται καλά πριν και μετά τη χρήση με καυτό νερό και υγρό πιάτων.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads