21/4/2019 15:01

Το ερώτημα «πότε να ζυγίζομαι;» είναι πολύ βασικό για μια γυναίκα, έναν άνδρα, ακόμη κι ένα παιδί που ακολουθεί μία δίαιτα και θέλει να βλέπει την πρόοδο της τελευταίας, καθώς επίσης και για κάθε άνθρωπο που επιθυμεί απλώς να ελέγχει σε μία συστηματική βάση κατά πόσο διατηρεί σταθερό ή όχι το βάρος του.

Υπάρχουν ορισμένα ζητήματα που πρέπει να λαμβάνουμε υπ’ όψιν κάθε φορά που σκοπεύουμε να προβούμε σε ένα ζύγισμα, τα οποία έχουν να κάνουν κυρίως με το ποιες ημέρες, ποιες ώρες, έπειτα από τι κ.ο.κ.

Ακολούθως, λοιπόν, θα απαντήσουμε επαρκώς στην ερώτηση περί του «πότε να ζυγίζομαι» που μπορεί πολλές από εσάς να έχετε αναρωτηθεί, και σας καλούμε να λαμβάνετε κι εσείς από εδώ και στο εξής υπόψη σας τους παράγοντες που θα αναφέρουμε εν εκτάσει.

Πότε να ζυγίζομαι – Ποιες μέρες και ώρες είναι οι πιο κατάλληλες, Με ποια συχνότητα & Τι να αποφεύγουμε

1. Το πρωί

Για αρχή, είναι βασικό να ζυγίζεστε τις πρωινές ώρες, αφού θα μπορείτε να έχετε μία πιο «αντικειμενική» εικόνα για το ποιο είναι το βάρος σας. Δύο πράγματα χρήζουν επισήμανσης εδώ:

  • Έχουμε βάλει τον όρο αντικειμενικός μέσα σε εισαγωγικά, διότι η έννοια του βάρους (ως δύναμης στη Φυσική) δεν είναι μία ανεξάρτητη μέτρηση αλλά προκύπτει ως συνάρτηση άλλων μεταβλητών. Ως εκ τούτου, δε γίνεται σε κάθε ζυγαριά, σε κάθε περιοχή, σε κάθε χώρα κ.ο.κ. να έχετε επακριβώς το ίδιο βάρος. Θα μιλήσουμε γι’ αυτό το θέμα και παρακάτω, ωστόσο εδώ αρκούμαστε στο να τονίσουμε ότι είναι προτιμότερο να ζυγίζεστε μόνο τις πρωινές ώρες κάθε φορά κι όχι άλλοτε πρωί, άλλοτε απόγευμα, άλλοτε βράδυ, έτσι ώστε να έχετε στα χέρια σας δεδομένα από όσο το δυνατόν πιο όμοια ζυγίσματα.
  • Αναφέραμε στην αρχική πρότασή μας το: «ποιο είναι το βάρος σας». Η αλήθεια είναι ότι κανονικά πρέπει να μιλάμε για μάζα, μιας και αυτό είναι που υπολογίζουν οι ζυγαριές. Μάζα, όχι βάρος. Αν ανατρέξετε στο διαδίκτυο ή στα βιβλία Φυσικής του Γυμνασίου, θα δείτε τη διαφορά! Anyway, εμείς απλώς θέλουμε να πούμε πως, όπως κάνουμε συνήθως, έτσι και στο παρόν άρθρο, θα χρησιμοποιούμε τον όρο βάρος, δεδομένου ότι αυτός χρησιμοποιείται στην καθομιλουμένη (κι ας είναι στην ουσία λάθος).

2. Ανά μερικές ημέρες

Όπως θα αναφέρουμε και πιο μετά, το καθημερινό ή αρκετά τακτικό ζύγισμα είναι αγχωτικό και σίγουρα όχι το επιθυμητό. Η απάντηση στο «κάθε πότε να ζυγίζομαι;» δεν μπορεί να επιδεχθεί μία αποκλειστικά ορθή απάντηση, αφού δεν υπάρχει μία standard, μία ακριβής συχνότητα επανάληψης της διαδικασίας ζυγίσματος για όλους μας.

Αν, για παράδειγμα, ακολουθείτε κάποια δίαιτα, ο διαιτολόγος σας είναι αυτός που θα σας υποδείξει την απόκριση στο ερώτημα «κάθε πότε να ζυγίζομαι;». Συνήθως, άτομα που ακολουθούν κάποια διατροφή, χρειάζεται να μετρούν το βάρος τους ανά 7 ή ανά 14 ημέρες. Αν, όμως, δεν είστε σε πρόγραμμα, αλλά απλώς θέλετε να προσέχετε πού κινείται ο δείκτης της ζυγαριάς σας έτσι ώστε να ξέρετε ποιες μέρες είστε φουσκωμένες, ποιες πιο αδυνατισμένες, κατά πόσο διατηρείτε σταθερά τα κιλά σας κ.λπ., τότε εμείς θα προτείνουμε να ανεβαίνετε στη ζυγαριά σας όποτε το κρίνετε σκόπιμο και το επιθυμείτε, αρκεί να μη γίνεται συνέχεια (π.χ. όχι πάνω από 1 φορά την εβδομάδα) και να τηρείτε όσο γίνεται μία σταθερότητα στο χρονικό διάστημα που μεσολαβεί (π.χ. 2 φορές το μήνα, 1 φορά την εβδομάδα, 1 φορά στις 15 ημέρες και λοιπά).

3. Αφότου έχουμε ενεργηθεί

Για τον περισσότερο κόσμο, είναι συνηθισμένο να ενεργείται κατά τις πρωινές ώρες, είτε αμέσως μετά το ξύπνημα είτε έπειτα από έναν καφέ, ένα τσιγάρο, ένα ποτήρι χυμό πορτοκάλι. Μάλιστα, να πούμε ότι είναι πολύ καλό και βοηθητικό για το υπόλοιπο της ημέρας μας να κάνουμε το πρωί τα κακά μας, έτσι ώστε να νιώθουμε πιο ανάλαφροι και όχι ότι κάτι μας εμποδίζει ή μας ενοχλεί. Προσπαθήστε να τρώτε φρούτα, λαχανικά, αμύγδαλα και δαμάσκηνα μέσα στην εβδομάδα σας, να πίνετε μπόλικο νερό και φυσικούς χυμούς, έτσι ώστε να διευκολύνετε τα έντερά σας να … κάνουν τη δουλειά τους και εσείς να μην έχετε δυσκοιλιότητα.

Και μετά από αυτή την (πολύ σημαντική) παρένθεση, ας θέσουμε με μία φράση έναν ακόμη παράγοντα που πρέπει να λαμβάνετε υπ’ όψιν σας όταν επιχειρείτε να ζυγιστείτε: έχετε ή όχι πάει στην τουαλέτα την προηγούμενη ημέρα τουλάχιστον για 1 φορά και το συγκεκριμένο πρωινό; Εάν ναι, τότε είναι η κατάλληλη ώρα για το «πότε να ζυγίζομαι» που διερωτάστε. Διότι , εάν έχουν συσσωρευτεί περιττώματα, δεν μπορούμε να ξέρουμε πόσο ζυγίζουν αυτά κι άρα να τα «αφαιρέσουμε» μαθηματικά από το βάρος που βλέπουμε ως ένδειξη στη ζυγαριά μας.

4. Τουλάχιστον 2 ώρες μετά από φαγητό ή ποτό

Αυτή είναι πολύ σημαντική παράμετρος που οπωσδήποτε θα συμπεριλάβουμε στην απάντησή μας στο «πότε να ζυγίζομαι;», μιας και κάθε διατροφολόγος – διαιτολόγος το τονίζει στους πελάτες του. Ασφαλώς, δεν ισχύει μόνο για τα άτομα που ακολουθούν δίαιτα υπό την εποπτεία ειδικού, αλλά και για όλους και όλες εμάς που θέλουμε να τσεκάρουμε το βάρος μας και να έχουμε μία όσο το δυνατόν πιο «αντικειμενική» εικόνα για αυτό, μέσα από παρόμοιες μετρήσεις ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Έτσι, λοιπόν, όταν σκοπεύετε ότι θα ζυγιστείτε, εάν δεν είναι το πρωί με το που ξυπνάτε αλλά είναι, παραδείγματος χάρη, μετά από το πρωινό σας γεύμα, ή, λόγω των ραντεβού του διατροφολόγου σας, είναι το απόγευμα, τότε είναι απαραίτητο να έχετε υπολογίσει ότι το τελευταίο νερό, οι τελευταίοι χυμοί, καθώς και το τελευταίο γεύμα ή σνακ σας έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον 2 ώρες (συνήθως λένε 2 με 3 ώρες) πριν από τη μέτρηση. Ειδάλλως, θα υπάρξει μία μικρή ή και πιο μεγάλη αύξηση στο νούμερο που θα δείχνει η ζυγαριά.

5. Αρκετές ώρες έπειτα από γυμναστική

Οι ειδικοί μιλούν για πλήρη απουσία γυμναστικής άσκησης (χορός, ποδήλατο, τρέξιμο, κολύμβηση, γυμναστήριο κ.ο.κ.) την ημέρα της ζύγισης εάν πραγματοποιηθεί απόγευμα ή για τουλάχιστον 8 ώρες (8 – 12) εάν πραγματοποιηθεί πρωί.

Οι μύες κι ενδεχομένως τα όργανά μας φουσκώνουν έπειτα από κάθε τέτοια δραστηριότητα, ειδικά εάν περιέχει βάρη (βάρος μπορεί να θεωρηθεί το ίδιο το σώμα μας σε κάποια άσκηση, αλλά μπορεί να είναι και η μπάρα και οι αλτήρες). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα αποτελέσματα της μέτρησης να είναι ελαφρώς τροποποιημένα, κάτι που πρέπει να αποφεύγουμε εφόσον θέλουμε να έχουμε παρόμοιες και δυνητικά συγκρίσιμες μετρήσεις κιλών κάθε φορά.

6. Όχι κατά την έμμηνο ρύση

Λίγο πριν την περίοδο αλλά και κατά τις πρώτες ημέρες της, πολλές γυναίκες και πολλά κορίτσια τείνουμε να έχουμε κατακρατήσεις σε υγρά και τοξίνες, πρηξίματα στο στομάχι, στην κοιλιά ή και στα γεννητικά όργανα, δυσκοιλιότητα  ή ακόμη και να τρώμε περισσότερο ή να τρώμε λιγότερο.

Όλα αυτά, όπως αντιλαμβάνεστε, επηρεάζουν το βάρος μας κι άρα το πόσα κιλά θα δείξει η ζυγαριά ότι είμαστε. Για το γυναικείο πληθυσμό, επομένως, που διαβάζει αυτή τη στιγμή το παρόν άρθρο, να επισημάνουμε ότι βασική παράμετρος για το «πότε να ζυγίζομαι;» είναι το «όχι λίγο πριν ούτε κατά τη διάρκεια της έμμηνου ρύσεως». Αυτό ισχύει και σε όσες ακολουθείτε κάποιο συγκεκριμένο πρόγραμμα δίαιτας αλλά και σε όσες απλώς τσεκάρετε το βάρος σας.

7. Όχι κατά τη διάρκεια ασθένειας ή έντονου άγχους

Σε περιόδους όπου ασθενείτε – ψυχικά ή σωματικά – , είναι προτιμότερο να μην ανεβαίνετε στη ζυγαριά σας, διότι μπορεί να δείτε είτε λιγότερο είτε περισσότερα από τα κιλά που κανονικά είστε. Εκτός αν θέλετε να διαβεβαιώσετε ότι ναι, πράγματι πήρατε ή χάσατε κιλά λόγω της αρρώστιας που μόλις περάσετε.

Όσον αφορά στο άγχος συγκεκριμένα, να ξέρετε ότι έχει τη δυνατότητα να μας οδηγεί σε προσθήκη περιττών κιλών, κάτι που πολλές και πολλοί από εμάς ενδέχεται μερικές φορές να μην έχουμε καν συνειδητοποιήσει ή, ακόμα, να ψάχνουμε το λόγο που έχουμε πάρει κιλά και να μην μπορούμε να τον εντοπίσουμε.

Διαβάστε το άρθρο μας «Πώς το στρες αυξάνει το βάρος – Πώς να το χειριστείς» , όπου θα βρείτε πιο αναλυτικές και συγκεκριμένες πληροφορίες για την επίδραση του άγχους στο βάρος μας, το ρόλο της κορτιζόλης, αλλά και το πώς να περιορίσετε και εν τέλει να αποφύγετε μία τέτοια κατάσταση.

8. Όχι σε καθημερινή βάση

Το θίξαμε και πιο πριν· η καθημερινή και γενικότερα ή ιδιαιτέρως συχνή μέτρηση των κιλών μας είναι κάτι που πρέπει όλοι και όλες να αποφεύγουμε, και σε αυτό τόσο εμείς όσο και ειδικοί διατροφολόγοι και επίσης ψυχολόγοι διατροφικών διαταραχών επισημαίνουν.

Το καθημερινό ζύγισμα φανερώνει καταρχάς της καθημερινή έγνοια για – ή ακόμη και εμμονή με – το πόσα κιλά είμαστε. Λες και το βάρος είναι που μας καθορίζει ως άτομα… Λες και η εξωτερική μας εικόνα είναι το παν…

Επιπλέον, αν ακολουθείτε κάποια δίαιτα, είναι αναπόφευκτο να απογοητεύεστε αφού θα νομίζετε ότι δε χάνετε κιλά κι ότι δεν είναι άμεσα αποτελεσματική. Ξεχνάτε όμως κάτι πολύ βασικό που αποτελεί κοινή γνώση, απλά εσείς είναι σα… να το παραβλέπετε λόγω της βιασύνης σας να δείτε άμεσα ορατά αποτελέσματα: ΔΕ γίνεται κάθε μέρα ή κάθε 2 ή κάθε 3 ημέρες, για παράδειγμα, να χάνετε μισό, ένα, δύο κιλά. Ακόμα κι αν κάποιος θα μπορούσε να επιτύχει κάτι τέτοιο, είναι βέβαιο ότι θα είχε θέματα υγείας, ότι θα είχε εξασθενημένο οργανισμό κι ότι αργά ή γρήγορα θα ανακτούσε τα απολεσθέντα κιλά του.

Να επιλέγετε να ζυγίζεστε βάσει ενός σχετικά ελαστικού προγράμματος, λόγου χάριν ανά 2 εβδομάδες στο περίπου, έτσι ώστε να προσέχετε για το σώμα, την εικόνα, την υγεία και την ψυχολογία σας. Μόνον εάν η πορεία σας παρακολουθείται από κάποιον διατροφολόγο μπορεί η συχνότητα της ζύγισής σας να είναι σχετικά πιο αυστηρή και προγραμματισμένη σε ένα κάπως σύντομο χρονικό διάστημα (π.χ. 1 φορά κάθε Παρασκευή) και , λόγω των ωρών που σας διευκολύνουν να επισκέπτεστε το γραφείο του, μπορεί να είναι και απόγευμα. Ειδάλλως ισχύουν όσα αναφέρουμε με έμφαση παραπάνω.

9. Πάντοτε με την ίδια ζυγαριά

Από ζυγαριά σε ζυγαριά, από χώρα σε χώρα, από πόλη σε πόλη, ακόμη κι από δωμάτιο σε άλλο δωμάτιο του ίδιου σπιτιού, η ένδειξη για τα κιλά μας αλλάζει. Τυχαία μπορεί να βρούμε ότι δύο ζυγαριές, π.χ. η δική μας που έχουμε στο υπνοδωμάτιο και του φαρμακείου της γειτονιάς μας, μπορεί να δείχνουν σε εμάς ακριβώς τα ίδια κιλά περίπου τη ίδια ώρα.

Όποια και όποιος, όμως, θέλει να ελέγχει το βάρος του, να το παρακολουθεί, να βλέπει εάν χάνει,  εάν προσλαμβάνει, εάν το διατηρεί σταθερό, είναι απαραίτητο να ζυγίζεται με την ίδια ζυγαριά, ακριβώς για το λόγο που έχουμε τονίσει πολλάκις στο παρόν άρθρο: το να έχουν παρόμοιες και δυνητικά συγκρίσιμες μετρήσεις των κιλών τους για μια πιο «αντικειμενική» εικόνα του βάρους τους.

Βέβαια, εάν έχετε τη δυνατότητα να ζυγίζεστε με 2 ζυγαριές, για παράδειγμα με τη δική σας στο μπάνιο και με της διατροφολόγου που σας επιβλέπει στο σπίτι σε κάποιο σημείο του σαλονιού σας, μπορείτε πολύ απλά να εντοπίσετε πόση είναι η απόκλιση μεταξύ τους, έτσι ώστε να μπορείτε να συνεχίσετε να βλέπετε το βάρος σας στη δική σας ζυγαριά όταν δε θα σας επιβλέπει η επαγγελματίας.

10. Πάντοτε με ανάλαφρα ρούχα & όχι με βρεγμένα μαλλιά

Νομίζουμε πως οι συγκεκριμένες παράμετροι δε θέλουν ιδιαίτερη επεξήγηση, διότι πιστεύουμε ότι είναι καθολικά αποδεκτό ότι τα βρεγμένα μαλλιά και η βαριά ένδυση (π.χ. τζιν παντελόνι, παπούτσια, πουλόβερ κ.λπ.) προσδίδουν επιπλέον κιλά.

Συμπερασματικά

Πότε να ζυγίζομαι, λοιπόν; Τις πρωινές ώρες, τουλάχιστον 2 ώρες μετά από φαγητό ή ποτό και 8 ώρες από γυμναστική, εφόσον έχω ενεργηθεί αργά το βράδυ της προηγούμενης ημέρας ή και το πρωί, με την προϋπόθεση ότι δεν είμαι σε περίοδο έμμηνου ρύσης ή ασθένειας. Κάθε πότε να ζυγίζομαι; Ανάλογα με το αν παρακολουθούμαι ή όχι από ειδικό, το πολύ 1 φορά την εβδομάδα, όχι καθημερινά. Πώς / πού να ζυγίζομαι; Πάντοτε με την ίδια ζυγαριά στο ίδιο μέρος ή σημείο του σπιτιού, χωρίς να φοράω παπούτσια, βαριά ρούχα ή να μην έχω στεγνώσει τα μαλλιά μου.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads