4/1/2018 16:44

Η βιταμίνη Β3, που ονομάζεται επίσης νιασίνη, είναι μία από τις οκτώ υδατοδιαλυτές ενώσεις, του συμπλέγματος Β .Φέρει τον αριθμό 3, γιατί ήταν η τρίτη κατά σειρά που ανακαλύφθηκε, από το σύμπλεγμα των  των βιταμινών αυτών.

To 1911, ο Πολωνός βιοχημικός Kazimierz Funk (o πρώτος επιστήμονας που διατύπωσε την έννοια των βιταμινών το 1912), απομόνωσε τη νιασίνη από το ρύζι, δίχως να αντιληφθεί την αξία της, κάτι που έκανε αργότερα, το 1937, ο Αμερικανός βιοχημικός Conrad Arnold Elvehjem, έπειτα από μια σειρά πειραμάτων σε ζώα.

Πολλές φορές η βιταμίνη Β3 αναφέρεται και ως βιταμίνη PP (Pellagra Preventive – πρόληψη πελλάγρας), καθώς η έλλειψη της οδηγεί στη νόσο της πελλάγρας.

Η νιασίνη αποτελεί παράγωγο της πυριδίνης και μπορεί να παραχθεί στον οργανισμό με τη συνέργεια του πρωτεϊνικού αμινοξέους τρυπτοφάνη και των βιταμινών β1, β2 και Β6.

Συναντάται σε δύο κύριες χημικές μορφές, που η καθεμιά έχει διαφορετικές επιδράσεις στον οργανισμό. Και οι δύο αυτές μορφές βρίσκονται στα τρόφιμα καθώς και στα συμπληρώματα.

  • Νικοτινικό οξύ: Είναι η μορφή νιασίνης που χρησιμοποιείται για τη θεραπεία της υψηλής χοληστερόλης και της καρδιακής νόσου.
  • Νιασιναμίδη ή νικοτιναμίδη: Σε αντίθεση με το νικοτινικό οξύ, η νιασιναμίδη δεν μειώνει τη χοληστερόλη. Ωστόσο μπορεί να βοηθήσει στη θεραπεία του διαβήτη τύπου 1, των δερματικών παθήσεων και της σχιζοφρένειας.

Η βιταμίνη Β3 έχει ένα ευρύ φάσμα δράσεων στον οργανισμό, καθώς συμβάλλει στη σωστή λειτουργία του πεπτικού και του νευρικού συστήματος, στη διατήρηση ενός υγιούς καρδιαγγειακού συστήματος και δέρματος και στην εξισορρόπηση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Επιπλέον, είναι απαραίτητη για τη βελτίωση του κυκλοφορικού συστήματος, ενώ έχει αποδειχθεί ότι καταστέλλει τις φλεγμονές.

Ημερήσια πρόσληψη βιταμίνης Β3

Η ημερήσια δόση νιασίνης εξαρτάται από την ηλικία και το φύλλο.

Βρέφη

0 έως 6 μηνών: 2 mg/ημέρα

7 έως 12 μηνών: 4 mg/ημέρα

Παιδιά

1 έως 3 ετών: 6 mg/ημέρα

4 έως 8 ετών: 8 mg/ημέρα

9 έως 13 ετών: 12 mg/ημέρα

Έφηβοι

Αγόρια 14 έως 18 ετών: 14 mg/ημέρα

Κορίτσια 14 έως 18 ετών: 14mg/ημέρα

Ενήλικες

Άνδρες 19 ετών και άνω: 14 mg/ημέρα

Γυναίκες 19 ετών και άνω: 14 mg/ημέρα

Έγκυες: 18 mg/ημέρα

Θηλάζουσες: 17 mg/ημέρα

Κορυφαίες πηγές βιταμίνης Β3

Oι κυριότερες πηγές τροφίμων, που είναι πλούσιες σε βιταμίνη Β3, είναι:

Ρύζι: 18.5 mg/100gr

Τόνος: 11.6 mg/100gr

Συκώτι κοτόπουλου: 9.3 mg/100gr

Κοτόπουλο: 8.1 mg/100gr

Φύτρο σταριού: 5.6 mg/100gr

Μπρόκολο: 0.8 mg/100gr

Οφέλη

Παραγωγή ενέργειας

Όπως όλες οι βιταμίνες Β, έτσι και η νιασίνη, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μετατροπή των τροφίμων σε ενέργεια. Πιο συγκεκριμένα, η βιταμίνη Β3 βοηθά στο σχηματισμό δύο συνενζύμων ,του NAD και του NADP, που εμπλέκονται στον κυτταρικό μεταβολισμό.

Αντιοξειδωτική προστασία

Τα ένζυμα NAD και NADP, δεν βοηθούν μόνο στη διαδικασία παράγωγης ενέργειας, αλλά προστατεύουν και τον οργανισμό από την βλάβη που προκαλείται στους ιστούς, εξαιτίας των ελεύθερων ριζών.

Μειώνει τη χοληστερόλη LDL

Η νιασίνη χρησιμοποιείται από τη δεκαετία του 1950, για τη θεραπεία της χοληστερόλης. Ουσιαστικά, μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της «κακής» LDL χοληστερόλης,  κατά 5-20 %. Ωστόσο, δεν αποτελεί κύρια θεραπεία για την υψηλή χοληστερόλη, λόγω πιθανών παρενεργειών. Αντίθετα, εφαρμόζεται ως κύρια θεραπεία, σε άτομα που δεν μπορούν να ανεχθούν στατίνες.

Αυξάνει τη χοληστερόλη HDL

Εκτός από τη μείωση της LDL χοληστερόλης, η νιασίνη αυξάνει την «καλή» χοληστερόλη HDL κατά 15-35%. Αυτό επιτυγχάνεται βοηθώντας να σταματήσει η αποικοδόμηση της απολιποπρωτεΐνης Α1, μιας πρωτεΐνης που συμβάλλει στην παραγωγή της HDL.

Χαμηλώνει τα τριγλυκερίδια

Το τρίτο όφελος της νιασίνης για τα λιπίδια του αίματος, είναι ότι μπορεί να μειώσει τα τριγλυκερίδια κατά 20-50%. Αυτό επιτυγχάνεται σταματώντας τη δράση ενός ενζύμου που εμπλέκεται στη σύνθεση τριγλυκεριδίων.

Θεραπεία διαβήτη τύπου 1

Ο διαβήτης τύπου 1, είναι μια αυτοάνοση ασθένεια, στην οποία ο οργανισμός επιτίθεται και καταστρέφει τα κύτταρα που παράγουν ινσουλίνη στο πάγκρεας. Υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι η νιασίνη, μπορεί να βοηθήσει στην προστασία αυτών των κυττάρων.

Για τους ανθρώπους που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2, ο ρόλος της βιταμίνης Β3 είναι πιο περίπλοκος.

Από τη μια πλευρά, συμβάλλει στη μείωση των αυξημένων επιπέδων χοληστερόλης που παρατηρούνται συχνά σε άτομα με διαβήτη τύπου 2. Από την άλλη, έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Ως αποτέλεσμα, τα άτομα που λαμβάνουν βιταμίνη Β3 για τη θεραπεία των υψηλών επιπέδων χοληστερόλης, πρέπει ταυτόχρονα να παρακολουθούν προσεκτικά τα επίπεδα του σακχάρου τους.

Ανεπάρκεια

Η έλλειψη νιασίνης είναι ασυνήθιστη στις ανεπτυγμένες χώρες. Ωστόσο, όταν παρατηρείται ανεπάρκεια βιταμίνης Β3, εκδηλώνονται τα παρακάτω συμπτώματα:

  • Πελλάγρα: Οι κλινικές συνέπειες της σημαντικής έλλειψης νιασίνης, που χαρακτηρίζονται από δερματικά, γαστρεντερολογικά και νευρολογικά συμπτώματα. Συνήθως εμφανίζεται σε υποσιτισμένους ή άτομα εξαρτημένα από το αλκοόλ.
  • Διαταραχές του πεπτικού συστήματος: Στομαχική και κοιλιακή δυσφορία, δυσκοιλιότητα, ναυτία, εμετό και διάρροια.
  • Διαταραχή του εγκεφάλου: Γνωστική παρακμή (άνοια), αποπροσανατολισμό, σύγχυση και κατάθλιψη

Παρενέργειες

Η βιταμίνη Β3 που λαμβάνεται μέσω των τροφίμων θεωρείται ασφαλής. Ωστόσο, η λήψη συμπληρωμάτων ενδέχεται να προκαλέσει παρενέργειες, όπως:

  • Ναυτία ή εμετό
  • Δερματικά εξανθήματα
  • Πονοκέφαλο
  • Ζάλη
  • Αλλεργικές αντιδράσεις  (εξαιτίας της περιεκτικότητας της σε ισταμίνες και άλλες χημικές ουσίες που προκαλούν αλλεργίες).
  • Καρδιακά προβλήματα

Λόγω της πιθανότητας εκδήλωσης παρενεργειών,τα συμπληρώματα πρέπει να λαμβάνονται μόνο υπό την επίβλεψη ενός ειδικού. Η λήψη οποιασδήποτε ένωσης της ομάδας Β, μεμονωμένα, για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να οδηγήσει σε ανισορροπία άλλων σημαντικών βιταμινών Β. Για το λόγο αυτό, είναι προτιμότερο να λαμβάνεται το σύμπλεγμα Β, που τις περιέχει όλες.

  • Show Comments

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads