Η Μεταρρύθμιση στη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας

Άρθρο του Αθανάσιου Παπαδόπουλου, Βουλευτής Επικεφαλής Τομέα Υγείας Σύριζα
  • ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΩΝ –  Η  ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗ  ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ ΙΔΕΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟ

    Η Μεταρρύθμιση στο Πρωτοβάθμιο Σύστημα Υγείας με τη καθιέρωση του Οικογενειακού Γιατρού ( Γενικής Ιατρικής, Παθολογίας, Παιδιατρικής ) και της Ομάδας Υγείας ( Νοσηλευτών, Επισκεπτών Υγείας, Κοινωνικών Λειτουργών, Διοικητικών Υπαλλήλων ) στις Τοπικές Ομάδες Υγείας, άρχισε ήδη να μπαίνει σε ρυθμούς υλοποίησης μετά τη προκήρυξη 2868 θέσεων για τη στελέχωση των 239 ΤΟΜΥ της 1ης φάσης 2017-18. Η εφαρμογή της Μεταρρύθμισης θα άρει και τις καλοπροαίρετες επιφυλάξεις όλων εκείνων που ανέφεραν ενστάσεις για τη δυνατότητα της υλοποίησης, τη χρηματοδότησή της σε βάθος χρόνου, τη στελέχωση των ΤΟΜΥ από Γιατρούς Πλήρους και Αποκλειστικής Απασχόλησης στη ΠΦΥ και ιδιαίτερα από Παιδιάτρους ΠΑΑ, την ανταγωνιστικότητα με τους ιδιώτες γιατρούς – συνολικά με τον ιδιωτικό τομέα υγείας, τους περιορισμούς πρόσβασης στους γιατρούς ειδικοτήτων, το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής  οικογενειακού γιατρού…

    « Το ΕΣΥ πρέπει να ενώνει…» ανέφερε στην ομιλία της στην Ολομέλεια, η Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜ.ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ κ. Γεννηματά. Δυστυχώς δεν έκανε τίποτε για να ενώσει όλους εκείνους που ήθελαν τη πραγματοποίηση μιας υπερώριμης Μεταρρύθμισης στο πρωτοβάθμιο σύστημα υγείας που να συνάδει με τις διακηρυγμένες αξίες του Ιδρυτικού Νόμου για το ΕΣΥ 1397/1983. Απλά απέδειξε ότι στην πολιτική των μεταρρυθμίσεων – των μεγάλων αλλαγών, δεν μπορείς να είσαι με όλους. Και με την ανθρωποκεντρική αντίληψη για το ΕΣΥ του Παρασκευά Αυγερινού και του Γιώργου Γεννηματά και με τον νεοφιλελευθερισμό της ΝΔ  – τις υποτιθέμενες ίσες αποστάσεις από τα δημόσια νοσοκομεία και τα ιδιωτικά κερδοσκοπικά  μεγαθήρια  – , την πριμοδότηση του κρατικοδίαιτου ιδιωτικού τομέα –  την « ελευθερία» της εκμετάλλευσης θεμελιώδους ανθρώπινου δικαιώματος  – την εμπορευματοποίση της υγείας  του Κυριάκου  Μητσοτάκη…

    Ο διάλογος στην Διαρκή  Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων που περιλάμβανε και τη Διαβούλευση με τους 32 Φορείς οι οποίοι  προσκλήθηκαν να καταθέσουν τις παρατηρήσεις και προτάσεις τους, είχε  αναδείξει  3 μεγάλα ζητήματα :

    Α) ήταν επαρκής ο χρόνος του πολιτικού και κοινωνικού διαλόγου για μια Μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ, που η Κυβέρνηση θεωρούσε ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΗ, αλλά και όλες οι πολιτικές δυνάμεις θεωρούσαν ως εξαιρετικά σημαντική ;

    Β) τι χαρακτήρα έχει η Μεταρρύθμιση που προωθεί το Υπουργείο Υγείας  ; είναι «κρατικίστικη»,» σοβιετική», « ολέθρια για τον ιδιωτικό τομέα υγείας»,  « άχρηστη», « βόλεμα κομματικού στρατού»,  όπως ισχυρίζονταν  η ΝΔ και η ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ ή είναι ευνοϊκή στις δυνάμεις της αγοράς, όπως ισχυρίζεται το ΚΚΕ ; Μήπως είναι απλά μια αναχρονιστική, ανεφάρμοστη στα σύγχρονα δεδομένα  « έκθεση ιδεών» χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, όπως ισχυρίστηκαν στη Βουλή κάποιοι  εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜ.ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ;

    Γ)  Το Σ/Ν ποια στρατηγική ανάπτυξης των υπηρεσιών υγείας και του ΕΣΥ  υπηρετεί ; Μήπως  έπρεπε  να αποσυρθεί προς περαιτέρω επεξεργασία,  γιατί « δεν στηρίζεται σε υγειονομικό χάρτη, δεν λαμβάνει υπόψη τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας καθώς και τις ιδιαιτερότητες αναφορικά με το ανθρώπινο δυναμικό. Θέτει εμπόδια στη πρόσβαση των ασθενών στο υψηλά εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό της χώρας…», όπως ισχυρίζονταν οι εκπρόσωποι του ΙΣΑ, ο κ. Πατούλης ;

    ΠΡΩΤΟΝ : Ο διάλογος για ένα ολοκληρωμένο σύστημα ΠΦΥ με Οικογενειακό Γιατρό και Ομάδα Υγείας, που να αντανακλά τις θέσεις της Συνόδου της Άλμα Άτα ( 1978 ) για στροφή των εθνικών συστημάτων υγείας στη πρόληψη των παθήσεων, στην αγωγή και προαγωγή της υγείας, στους περιβαλλοντικούς κινδύνους,  στη γενίκευση των εμβολιασμών,  στην έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία, στη κοινωνική επανένταξη των ασθενών, στην ολιστική φροντίδα των ανθρώπων… ανάγεται στο Σ/Ν Δοξιάδη και στην προετοιμασία του Ιδρυτικού Νόμου για το ΕΣΥ.  Η Εισηγητική Έκθεση του Ιδρυτικού Νόμου 1397/1983, μετά τον διεξοδικό διάλογο που έκαναν οι Παρασκευάς Αυγερινός και Γιώργος Γεννηματάς,   ανέφερε ως  θεμελιακές αρχές  :

    – « Η Υγεία είναι κοινωνικό αγαθό που δεν υπακούει στους νόμους του κέρδους.

    – Κάθε πολίτης ανεξάρτητα από την κοινωνική και οικονομική του θέση και τον τόπο διαμονής του, έχει το ίδιο δικαίωμα για ίση και υψηλού επιπέδου περίθαλψη και κοινωνική φροντίδα.

    – Η προστασία της υγείας είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους. Τούτο εναρμονίζεται και με την επιταγή του Ελληνικού Συντάγματος στο άρθρο 21.

    – Η αποκλειστική ευθύνη του Κράτους υλοποιείται μέσα από ένα αποκεντρωμένο και δημοκρατικό σύστημα υγείας, που διασφαλίζει την ουσιαστικοποίηση του δικαιώματος κάθε πολίτη, καθώς και τη δυνατότητα για την διαρκή βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας και αξιοποιεί τα επιτεύγματα και τις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας στον τομέα της υγείας, σε όφελος του συνόλου του λαού… Αυτή είναι η έννοια του ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ, όπως θεσμοθετείται με τις διατάξεις του Σ/Ν για τη ριζική και δομική αλλαγή στο χώρο της υγείας ».

    Αυτές ήταν οι προθέσεις των Υπουργών Υγείας του τότε  ΠΑΣΟΚ, των διακηρύξεων και  αυταπατών εκείνης της περιόδου. Το σημερινό ΠΑΣΟΚ, η ΔΗΜΑΡ, το ΚΙΔΗΣΟ, οι πολιτικές δυνάμεις που συνδιοργανώνουν ένα νέο Φορέα της ΚΕΝΤΡΟ-ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ στην Ελλάδα και οι άλλοι του λεγόμενου  « Μεταρρυθμιστικού Τόξου»,   τις θεωρούν  αναχρονιστικές ; κρατικίστικες ; Ποιο περιεχόμενο δίνουν στις Μεταρρυθμίσεις  Άς μελετήσουν  τις αναφορές της Εισηγητικής Έκθεσης για την οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, για την αναγκαιότητα της Πλήρους και Αποκλειστικής Απασχόλησης, για τις Υγειονομικές Περιφέρειες, για τα ΠΕΣΥ, για τον Οικογενειακό Γιατρό που « δημιουργεί σχέση εμπιστοσύνης και αλληλεξάρτησης με τους ασθενείς του, για την ειδική εκπαίδευση που πρέπει να έχει». Άς ενημερωθούν, στη συνέχεια  για τη πρόθεση του Μιλτιάδη Έβερτ, ως Υπουργού Υγείας της Κυβέρνησης Τζαννετάκη, να ιδρύσει 65 Αστικά Κέντρα Υγείας. Άς μελετήσουν  την έκθεση των « 7 Σοφών» προς τον Δημήτρη Κρεμαστινό,  το Σχέδιο Νόμου του Κώστα Γείτονα για Συμβούλια Συντονισμού Ενιαίας Δράσης των Υπηρεσιών Υγείας,  τα 100 νέα μέτρα για την Υγεία του Αλέκου Παπαδόπουλου. Άς μελετήσουν όσα πρόβλεπε ο Νόμος 3235/ 18 – 2 – 2004 του Κ. Στεφανή,  για τον « Σκοπό την έννοια και το περιεχόμενο της ΠΦΥ, για τον Οικογενειακό και Προσωπικό Ιατρό, για Ειδικές Τομεακές Επιτροπές ΠΦΥ, για Ηλεκτρονικό Ιατρικό Φάκελο και Ηλεκτρονική Κάρτα Υγείας του πολίτη, για την πρόσβαση στη βάση δεδομένων και την αρχή της εμπιστευτικότητας, για την Πιστοποίηση των Κέντρων Υγείας».

    ΔΕΥΤΕΡΟΝ :  Το Υπουργείο Υγείας – η Κυβέρνηση εκτιμούν ότι οι  αλλαγές, οι τομές, η Μεταρρύθμιση στο Πρωτοβάθμιο Σύστημα Υγείας που κάνουμε με το παρόν Σ/Ν,  τώρα –  34 χρόνια μετά την ψήφιση του Ιδρυτικού Νόμου για το ΕΣΥ, είναι  εξαιρετικά επίκαιρες και  επιτακτικές για το  Δημόσιο Σύστημα Υγείας, το οποίο βρίσκονταν επί πάρα πολλά χρόνια  σε συνθήκες ανυποληψίας,  ως αποτέλεσμα μακροχρόνιων παθογενειών –  οριζόντιων αυθαίρετων περικοπών με τους μνημονιακούς Νόμους  – υποχρηματοδότησης ( 4,4% του ΑΕΠ το 2014 )  – εκρηκτικών κενών –   και ταυτόχρονης λεηλάτησης πόρων – προκλητής ζήτησης – σπατάλης – διασπάθισης  του δημοσίου χρήματος – διαπλεκόμενης διαφθοράς… που έφεραν το ΕΣΥ στα πρόθυρα  της κατάρρευσης.

    Οι παρεμβάσεις που κάνουμε,  είναι αποδεικτικές μιας ριζικά διαφορετικής ιδεολογικοπολιτικής αντίληψης για τα κυβερνητικά μας καθήκοντα. Αποτελούν  σημαντικές συνιστώσες του παράλληλου προγράμματός μας, της  εναλλακτικής ριζοσπαστικής διακυβέρνησης,  που παίρνει μια άλλη δυναμική μετά το κλείσιμο της 2ης Αξιολόγησης και τις αισιόδοξες προοπτικές για την οικονομία και την απασχόληση,  που ήδη διαπιστώνονται με σαφή στοιχεία. Γιαυτό και οι τολμηρές αλλαγές  – οι προοδευτικές  μεταρρυθμίσεις που προωθούμε, ενώ συνάδουν απόλυτα με την Εισηγητική Έκθεση του Ν.1397/1093 – τις επόμενες διακηρύξεις, τίς προτάσεις του Ευρωπαϊκού Τμήματος του ΠΟΥ…   συναντούν την απλοϊκή συκοφάντηση της ΝΔ και της ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ περί  « σοβιετικού» μοντέλου Μεταρρύθμισης, το οποίο η ΝΔ απειλεί να γκρεμίσει εάν έρθει στη Κυβέρνηση. « Έχει ημερομηνία λήξης» δήλωσαν  με στόμφο οι κ.κ. Φωτήλας και Οικονόμου στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων.

    ΤΡΙΤΟΝ : Το σοβιετικό ή το Κουβανέζικο μοντέλο ΠΦΥ ήταν  πρότυπα για την οργάνωση ολοκληρωμένου – ποιοτικού – δωρεάν συστήματος ΠΦΥ. Εμείς όμως νομοθετούμε ένα μεικτό σύστημα που αξιοποιεί συμπληρωματικά και τον ιδιωτικό τομέα υγείας. Παρ΄όλα αυτά,  συναντά τις  αντιδράσεις και των υποτιθέμενων « μεταρρυθμιστών» :  πολιτικών δυνάμεων και προσώπων  που μιλούν  για μεταρρυθμίσεις χωρίς να τις εννοούν –  όταν παίρνουν συγκεκριμένο ανθρωποκεντρικό και  ριζοσπαστικό  περιεχόμενο,  που μιλούν για συνεννοήσεις των δυνάμεων ευρωπαϊκού προσανατολισμού  χωρίς στη πραγματικότητα  να τις  εννοούν –  ούτε καν  στα ζητήματα που αφορούν το μέλλον των δικαιωμάτων –  της εμβάθυνσης – της ποιότητας ζωής στην Ενωμένη Ευρώπη, αλλά ούτε  και  στα ζητήματα που απαιτούν καθολική πολιτική στήριξη στην Ελλάδα  –  όπως αυτά της θωράκισης του ΕΣΥ και της υπερώριμης Μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ. .

    Την ώρα που τα Κόμματα της Αντιπολίτευσης επικαλούνται τη δαιμονολογία της ΠΟΕΔΗΝ για εράνους στις Εκκλησίες, για « ΕΣΥ που ξεχαρβαλώνεται»…  εμείς το στηρίζουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας  με κάλυψη των κενών του, με επιτάχυνση των κρίσεων και της ανάληψης καθηκόντων, με κίνητρα στελέχωσης των Νησιών και των άγονων Ιατρείων, με  υλικοτεχνικό εξοπλισμό από τις δημόσιες επενδύσεις και το ΕΣΠΑ,  με πρόσθετη επιχορήγηση των Νοσοκομείων  από τον κρατικό προϋπολογισμό κατά 300 εκατ. ευρώ και από τον ΕΟΠΥΥ με 580 εκατ. ευρώ το 2016 και περί τα 700 εκατ ευρώ για το 2017. Στηρίζουμε το ΕΣΥ  με παράλληλο  νοικοκύρεμα των προμηθειών – των συνολικών δαπανών του, με  συγκεκριμένες στοχευμένες προσλήψεις στα ΤΕΠ, στα Κέντρα Υγείας, στις Μονάδες του ΠΕΔΥ, στα υποστελεχωμένα Τμήματα. Εμείς  προκηρύσσουμε άλλες 208  θέσεις σε ΜΕΘ και ΜΕΝΝ, την ώρα που στην Εξεταστική Επιτροπή Διερεύνησης των Σκανδάλων στην Υγεία αποκαλύπτεται ότι η μετατροπή του ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ σε Ιδιωτική Κλινική στέρησε τις 26 από τις 38 πολύτιμες κλίνες ΜΕΘ που διαθέτει αυτό το υπερσύγχρονο Νοσοκομείο με τις 25 χειρουργικές αίθουσες στο Κέντρο της Αθήνας. Εμείς νοικοκυρέψαμε τις δαπάνες του ΩΝΑΣΕΙΟΥ και του ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ – ρυθμίσαμε τα χρέη τους, όταν οι Υπουργοί της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ επέτρεπαν ένα πάρτυ ρεμούλας στην Υγεία – στο φάρμακο, στο ΕΡΡΙΚΟΣ ΝΤΥΝΑΝ –  που εμπόδιζε κάθε σχέδιο εξυγίανσής του  και μεθόδευαν την ιδιωτικοποίηση της ανθρωπιστικής προσφοράς των δωρητών του ΕΕΣ.

    Οι παρεμβάσεις που κάνουμε εδράζονται στις αξίες μας –  στη πεποίθησή μας ότι η υγεία αποτελεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα – βασικό κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα προς πώληση με τους κανόνες της αγοράς. Συμβαδίζουν με τις θεμελιώδεις αξίες που περιγράφει αναλυτικά η Εισηγητική Έκθεση του 1397/83. Είναι κανείς  που αμφιβάλλει εάν ο Γιώργος Γεννηματάς θα ενέκρινε και θα ψήφιζε τη Μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ και την οργάνωση Αυτοτελών Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών στα Νοσοκομεία ;

    Οι παρεμβάσεις μας  συμπληρώνουν την πολλαπλή στήριξη του υπονομευμένου  ΕΣΥ   και την ελεύθερη πρόσβαση όλων – περιλαμβανόμενων των 2,5 εκατ.  ανασφάλιστων και των προσφύγων  στις δημόσιες δομές υγείας την οποία καθιερώσαμε με τον Νόμο 4368/2016. Την επιλογή αυτή την υποβοηθούμε και  με πρόσθετη επιχορήγηση 28 εκατ. ευρώ για την διαγραφή των χρεών των ανασφάλιστων που είχαν σταλεί στις Εφορίες, μετά από « ραβασάκια» στο σπίτι τους, καθώς και με πρόσβασή τους στους ειδικευμένους γιατρούς που θα συμβληθούν με τον ΕΟΠΥΥ.

    Οι προθέσεις – οι προηγούμενες  απόπειρες Μεταρρύθμισης της ΠΦΥ –  δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ καθώς δεν διασφάλιζαν  τη συγκεκριμένη  πολιτική βούληση των τότε  Κυβερνήσεων και κυρίως  τη χρηματοδότησή της. Τώρα το Υπουργείο Υγείας εξασφάλισε  τη σαφή πολιτική βούληση της Κυβέρνησης Τσίπρα,  να αποτελέσει η παρέμβαση στην Υγεία προτεραιότητα της κυβερνητικής πολιτικής. « Κι όταν θέλεις κάτι πάρα πολύ,  το σύμπαν συνωμοτεί για να το πετύχεις» έλεγε ο Πάολο Κοέλιο. Έτσι διασφαλίσαμε  και τη χρηματοδότηση των ΤΟΜΥ –  της βαθιάς μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ –  με πόρους και από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για τα 2  πρώτα χρόνια. Δεν μας χρειάζονται αυτά τα πρόσθετα χρήματα των  140 εκατ. ευρώ για τη 2ετία 2017 και 2018 ; Το ΕΚΤ θα χρηματοδοτούσε ένα σύστημα « ιδεοληπτικό της Αριστεράς », « κρατικίστικο»,  « σοβιετικό»,  « καταστροφικό για τον ιδιωτικό τομέα»,  όπως αποκαλούν τη μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ οι ακραίοι του νεοφιλελευθερισμού ; Θα μπορούσε το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο να χρηματοδοτήσει τις επιλογές της Κυβέρνησης Σαμαρά για τη ΠΦΥ – του Ν.4238/2013 του κ. Γεωργιάδη, την κρατικοδίαιτη πριμοδότηση της εμπορευματοποίησης της υγείας με την υποτιθέμενη  « ελεύθερη επιλογή γιατρού και θεραπευτηρίου» που αντιπροτείνουν οι νεοφιλελεύθεροι ; Δεν γνωρίζουν σε τι αναποτελεσματικές σπατάλες οδήγησε το προηγούμενο σύστημα της νεοφιλελεύθερης ρεμούλας,  των 200 επισκέψεων στους συμβεβλημένους ιδιώτες γιατρούς ( που έκλειναν τις πρώτες μέρες κάθε μήνα )  και της υποτιθέμενης ελεύθερης πρόσβασης στα Νοσηλευτικά και Διαγνωστικά Ιδιωτικά μεγαθήρια της αγοράς στην υγεία ; Δεν γνωρίζουν ότι οι δαπάνες υγείας στην Ελλάδα από 10,90 δις ευρώ το 2003, εκτινάχτηκαν  στις 21,30 δις ευρώ το 2009 – με ταυτόχρονη τεράστια επιβάρυνση της τσέπης των πολιτών για ιδιωτικές δαπάνες υγείας ; Δεν γνωρίζουν  ο κ. Πατούλης, ο κ. Οικονόμου, ο κ. Φωτήλας, ο κ.Γεωργιάδης… ( οι υπερασπιστές του νεοφιλελεύθερου μοντέλου ) ότι τα εμπόδια στην πρόσβαση εκατομμυρίων  πολιτών στο αξιόλογο ιατρικό δυναμικό των υπηρεσιών υγείας της χώρας τα έβαζε η νεοφιλελεύθερη πολιτική υγείας ; Δεν γνωρίζουν ότι είναι τα ίδια εμπόδια που βάζουν οι Συντηρητικοί των ΗΠΑ στο σχέδιο Ομπάμα ; Τι θα κάνουν οι ιδιώτες γιατροί ; αναρωτήθηκε ο κ. Μπαργιώτας. Θα « εξοντωθούν» απαντά ο κ. Β. Οικονόμου. Κάνουν λάθος. Οι ιδιώτες γιατροί θα συμβάλουν και αυτοί ως λειτουργοί της υγείας, στα συνολικά καθήκοντα του ιατρικού κόσμου της χώρας να προασπίσει την υγεία των πολιτών. Θα κάνουν ότι οφείλουν να κάνουν : να επιδιώκουν στην εκπλήρωση των καθηκόντων τους τη συνεργασία και  τον υγιή ανταγωνισμό με τον δημόσιο τομέα υγείας.

    Εμείς παρουσιάζουμε ένα συνολικό σχεδιασμό της Μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ με Οικογενειακό Γιατρό – Ομάδα Υγείας – Δίκτυα ΠΦΥ…  σε 3 φάσεις χρηματοδότησης : τη παρούσα με  τις 239  ΤΟΜΥ και την ενίσχυση των Κέντρων Υγείας, την 2η που  προβλέπει ανάπτυξη 180 νέων ΤΟΜΥ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και τον κρατικό προϋπολογισμό  στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα μέχρι το 2023  και την 3η που χρηματοδοτείται  από τον κρατικό προϋπολογισμό στο  Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα  2023 – 27.

    ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ   ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ

    Η παρούσα Μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ  αποκρυσταλλώνει τη στρατηγική μας στροφή στον άνθρωπο κι όχι στην ασθένεια.  Στη πρόληψη των παθήσεων, στην ολιστική φροντίδα των ανθρώπων. Λαμβάνει υπόψιν τις εμπειρίες της Ιταλίας, της Πορτογαλίας, της Σκωτίας, της Λιθουανίας, της Περιφερειακής Διεύθυνσης Ευρώπης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.  Επιδιώκει να παρέμβει με αποτελεσματικό τρόπο στον κατακερματισμό που παρατηρείται στις υπάρχουσες υπηρεσίες ΠΦΥ με τα Κέντρα Υγείας Αγροτικού Τύπου, τα Αγροτικά – Περιφερειακά Ιατρεία, τις Μονάδες του ΠΕΔΥ, τα ΕΙ των Νοσοκομείων, τα Δημοτικά και Κοινωνικά Ιατρεία,  τους συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ ιδιώτες γιατρούς και Εργαστήρια. Θέλει  την προσέλκυση και αξιοποίηση των νέων αξιόλογων  γιατρών που θα κριθούν για τα προσόντα τους από τα Συμβούλια Κρίσης. Θέλουμε, με κίνητρα,  την επιστροφή στην Ελλάδα, ακόμη και αυτών των νέων γιατρών που αναγκάστηκαν σε μετανάστευση στη Γερμανία – στην Βρετανία – στη Σουηδία – ακόμη και στο Ντουμπάϊ –  γιατί είχαν παγώσει επι χρόνια οι προσλήψεις στον δημόσιο τομέα υγείας και γιατί οι αποδοχές έγιναν απαράδεκτες.  Για τη στελέχωση των ΤΟΜΥ δίδονται ως κίνητρο οι αποδοχές του Επιμελητή Α.   Θέλουμε, με την συνεργασία της ΗΔΙΚΑ,  να υπάρξει η τελική κατάρτιση του Ηλεκτρονικού Φακέλου Ασθενούς ΠΦΥ. Θέλουμε,  με την βοήθεια του ΕΟΠΥΥ,  να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα των χρονίως πασχόντων – των πασχόντων από ειδικά και σπάνια νοσήματα. Θέλουμε  να ελαχιστοποιήσουμε  την ιδιωτική επιβάρυνση των πολιτών για υπηρεσίες προάσπισης της υγείας τους, αξιοποιώντας με σαφείς κανόνες  και τον ιδιωτικό τομέα υγείας. Θέλουμε την μελλοντική  οργάνωση Κέντρων Χρονίως Πασχόντων για την ολοκληρωμένη διαχείριση των ασθενών που πάσχουν από  Σακχαρώδη Διαβήτη, από  Καρδιαγγειακά Νοσήματα, από  Χρόνια Αποφρακτική Πνευμονοπάθεια…

    Κεντρικό στοιχείο της Μεταρρύθμισης στη ΠΦΥ είναι η δημιουργία Τοπικών Μονάδων Υγείας, αρχικά  σε 75 Πόλεις και θα καλύψουν αστικό πληθυσμό 2.300.000 κατοίκων, στη βάση της εικόνας που μας δίνει η Ηλεκτρονική Χάρτα Υγείας – ο Υγειονομικός Χάρτης των υπηρεσιών και των αναγκών στην Υγεία.  Οι ΤΟΜΥ θα στελεχώνονται από Οικογενειακούς Γιατρούς  και Ομάδα Υγείας. Η πρόσκληση ενδιαφέροντος έγινε ήδη.   Τα 4 πρώτα χρόνια οι ΤΟΜΥ θα χρηματοδοτηθούν με 300  εκατ. ευρώ κονδυλίων του ΕΚΤ – του ΕΣΠΑ –  μέσω των ΠΕΠ των 13 Περιφερειών και την εποπτεία της Επιτροπής Παρακολούθησης, καθώς και με εθνικούς πόρους του κρατικού  προϋπολογισμού 2019 και 2020. Στη 1η φάση δίνονται 73,5 εκατ. ευρώ.

    Οι νέες δομές ΠΦΥ θα αξιολογούνται από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας τους στη βάση στόχων ( βελτίωση της υγείας του πληθυσμού ευθύνης τους, βελτίωση συγκεκριμένων δεικτών, επίτευξη παροχής πακέτου υπηρεσιών, μείωση ανάγκης σύμβασης με ιδιώτες, μείωση ροών προς Νοσοκομεία ). Αναλαμβάνουν να οργανώσουν και υπηρεσίες ειδικής αγωγής, φυσικοθεραπείας, ορθοδοντικής, προστασίας μητέρας – παιδιών – εφήβων, μαιευτικής φροντίδας, νοσηλείας στο σπίτι,  μέτρησης οστικής πυκνότητας, τηλεϊατρικής, συνεχούς εκπαίδευσης του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού – περιλαμβανόμενης και της βασικής υποστήριξης της ζωής, ΚΑΡΠΑ, συλλογής στοιχείων, ηλεκτρονικών ραντεβού, Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων και Τεχνικής Υποστήριξης, Διοικητικής Οργάνωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

    Στα άρθρα του Νόμου αναλύονται :

    • οι ορισμοί και οι  ολοκληρωμένες υπηρεσίες που επιδιώκονται εντός του ΕΣΥ για να υπηρετήσουν ΔΩΡΕΑΝ  την ισότιμη και  ολοκληρωμένη προάσπιση της υγείας  με σεβασμό στα θεμελιώδη δικαιώματα που οφείλει να εγγυάται  το Κράτος στους πολίτες του, καθώς και στη καθολική υγειονομική κάλυψη των προσφύγων – μεταναστών και των εκατομμυρίων τουριστών – επισκεπτών της Ελλάδας.
    • Στα καθήκοντα των υπηρεσιών ΠΦΥ συγκαταλέγεται και η αποσυμφόρηση των Νοσοκομείων, η κατ΄οίκον φροντίδα των ασθενών, η νοσηλεία στο σπίτι.
    • Οι γιατροί ΠΑΑ των ΚΥ μπορούν να συμμετέχουν στη τακτική λειτουργία Νοσοκομείων, στις εφημερίες τους, στα απογευματινά Ιατρεία. Αντίστοιχα, γιατροί ειδικοτήτων των Νοσοκομείων μπορούν να παρέχουν υπηρεσίες στα ΚΥ. Το ωράριο λειτουργίας, η αναγκαιότητα εφημεριών των ΚΥ, ο τρόπος, καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Υγείας, μετά εισήγηση του Διοικητή ΥΠΕ.  Ήδη η Μονάδα ΠΕΔΥ Αλεξάνδρας άρχισε να λειτουργεί ως Κέντρο 24ωρης εφημερίας. Οι ΤΟΜΥ δεν θα εφημερεύουν.
    • Οι ειδικότητες που θα στελεχώνουν τα ΚΥ είναι : ακτινοδιαγνωστική, βιοπαθολογία, αιματολογία, αλλεργιολογία, γαστρεντερολογία, γενική ιατρική, χειρουργική, γυναικολογία, δερματολογία, ενδοκρινολογία, ιατρικής της εργασίας, καρδιολογίας, κοινωνικής ιατρικής, νευρολογίας, νεφρολογίας, ορθοπεδικής, οδοντιατρικής, ουρολογίας, οφθαλμολογίας, παθολογίας, παιδιατρικής, πνευμονολογίας, παιδοψυχιατρικής, ρευματολογίας, φυσικής ιατρικής και αποκατάστασης,  ψυχιατρικής, ΩΡΛ.
    • Επίσης θα υπάρχουν  : νοσηλευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, ψυχολόγοι, επισκέπτες υγείας, μαίες,  διοικητικοί, διαιτολόγοι, λογοθεραπευτές, φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικοί παιδαγωγοί, τεχνολόγοι εργαστηρίων, οδοντοτεχνίτες, πληρώματα ασθενοφόρων, βοηθοί, τεχνικοί.

    Ο Νόμος  καθορίζει τα ζητήματα στελέχωσης –  λειτουργίας  των Ομάδων Υγείας και τα καθήκοντα των μελών της μεταξύ των οποίων είναι « να παρακολουθούν την ανάπτυξη των παιδιών και να προβαίνουν σε εκτίμηση δυσκολιών προβλημάτων συμπεριφοράς». Υπάρχει εκτενής αναφορά στην Αξιολόγηση Ποιότητας Υπηρεσιών της Ομάδας Υγείας, στην συμβολή της στην εκπαίδευση σπουδαστών, φοιτητών, επιστημόνων και επαγγελματιών της υγείας.

    • Προβλέπει την ίδρυση και λειτουργία  Κεντρικών Διαγνωστικών Εργαστηρίων, ως αποκεντρωμένων οργανικών Μονάδων των ΥΠΕ. Διευκρινίζεται ότι « τα Τμήματα στελεχώνονται από υφιστάμενο ιατρικό και λοιπό προσωπικό».
    • Προβλέπει την ίδρυση και λειτουργία Κέντρων Ειδικής Φροντίδας για εξειδικευμένες υπηρεσίες ειδικής αγωγής, αποκατάστασης, οδοντοπροσθετικής, παιδοοδοντιατρικής, φυσικοθεραπείας…
    • Αναλύει τα ζητήματα που αφορούν  την Οργάνωση Υπηρεσιών Οδοντιατρικής Φροντίδας.
    • Καθορίζει τα ζητήματα των Συμβεβλημένων με τον ΕΟΠΥΥ παρόχων ΠΦΥ. Λαμβάνεται υπόψιν η αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης με τον Ν.4238/2014.  Δεν επιτρέπονται συμβάσεις με στρατιωτικούς γιατρούς, μέλη ΔΕΠ, συνταξιούχους. Σε Τομείς ΠΦΥ που οι δημόσιες Μονάδες δεν καλύπτουν πλήρως τον πληθυσμό ευθύνης τους, καθήκοντα Οικογενειακού Γιατρού ασκούν οι ιδιώτες που συνάπτουν συμβάσεις, με βάση τη δυνατότητα κάλυψης του πληθυσμού, που διαπιστώνεται από τη Διοίκηση της ΥΠΕ. Οι συμβεβλημένοι Οικογενειακοί Γιατροί παρέχουν υπηρεσίες στα ιατρεία τους ή και κατ΄οίκον, καλύπτουν συγκεκριμένο πληθυσμό και έχουν ελάχιστο ωράριο απασχόλησης ανά ημέρα και εβδομάδα.  Αμείβονται κατά κεφαλήν για τον πληθυσμό ευθύνης τους, βάσει συντελεστή ηλικιακής ομάδας. Η σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ περιλαμβάνει τα ζητήματα εξυπηρέτησης των δικαιούχων του ΕΟΠΥΥ και κινήτρων για τη παροχή υπηρεσιών σε απομακρυσμένες περιοχές και για δράσεις πρόληψης και προαγωγής της υγείας. Για τους γιατρούς ειδικοτήτων συνάπτεται Σύμβαση ΕΟΠΥΥ – ΠΙΣ, μετά διαπραγμάτευση των όρων. Ο ΕΟΠΥΥ δύναται να συνάπτει ατομικές συμβάσεις, σε περίπτωση διαπιστωμένης αδυναμίας σύναψης σύμβασης με τον ΠΙΣ. Αμείβονται κατά πράξη ή με πάγια αντιμισθία. Κριτήριο του χρόνου απασχόλησης είναι η εξυπηρέτηση του πληθυσμού και οι τυχόν ιδιαιτερότητες.

    Στα άλλα άρθρα περιλαμβάνονται :

    • Μαιευτική Φροντίδα στην ΠΦΥ
    • Επισκέπτες Υγείας
    • Φυσικοθεραπευτές
    • Επιτροπή Σχεδιασμού και Συντονισμού για την ΠΦΥ
    • Διοικούσα Επιτροπή Τομέα ΠΦΥ
    • Περιφερειακός Συντονιστής Τομέα ΠΦΥ
    • Συντονιστές Οδοντίατροι Υγειονομικών Περιφερειών
    • Πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, εγγραφή και διαδικασία παραπομπών. Διευκρινίζεται ότι « οι Χρονίως Πάσχοντες εγγράφονται σε οικογενειακό γιατρό ο οποίος έχει την ευθύνη τήρησης του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας και παραπέμπονται ΑΠΑΞ ΑΝΑ ΕΤΟΣ σε εξειδικευμένους θεράποντες ιατρούς, οι οποίοι μπορούν να υπηρετούν σε δημόσιες Μονάδες Υγείας είτε είναι συμβεβλημένοι με τον ΕΟΠΥΥ είτε εργάζονται σε συμβεβλημένους παρόχους με τον ΕΟΠΥΥ». Αναφέρεται  ακόμη ότι « το σύστημα των παραπομπών… αρχίζει να εφαρμόζεται από 1 – 1 – 2018, με εξαίρεση τα έκτακτα και τα επείγοντα περιστατικά που θα πηγαίνουν και αυτοβούλως στα ΤΕΠ των Νοσοκομείων για συμβάντα οξέα και απειλητικά για τη ζωή τους και αφορά προτεραιότητα εξυπηρέτησης για όσους παραπέμπονται από οικογενειακό γιατρό και όχι απαγορεύσεις τύπου « GATE KEEPING” .
    • Λογοδοσία και Κοινωνικός Έλεγχος των Δημόσιων Μονάδων παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ
    • Ατομικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας
    • Ηλεκτρονικές Εφαρμογές ΠΦΥ και Μητρώο Χρηστών
    • Λειτουργικές δαπάνες και έσοδα των ΥΠΕ
    • Ακαδημαϊκές Μονάδες ΠΦΥ
    • Προγράμματα Πρόληψης και Προαγωγής της Υγείας σε επίπεδο ΠΦΥ

    Με τον νέο Νόμο  επιτυγχάνεται μια στρατηγική αναμόρφωση του συστήματος υπηρεσιών της ΠΦΥ και ταυτόχρονα η στήριξη και αναβάθμιση του ΕΣΥ, με μέτρα και νομοθετικές παρεμβάσεις που ενισχύουν αυτά που  ήδη έγιναν. Να θυμίσουμε :

    • τη Μεταρρύθμιση των Διοικητικών Δομών Ψυχικής Υγείας,
    • τη κεντρικοποίηση των προμηθειών με την οργάνωση Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας και τη συγκρότηση της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας,
    • τη κατάρτιση Ηλεκτρονικών Μητρώων Νεοπλασιών – Σπάνιων Νοσημάτων – Χρονίως Πασχόντων…,
    • την επιτάχυνση των κρίσεων και της ανάληψης καθηκόντων των γιατρών του ΕΣΥ,
    • τα κίνητρα για τη στελέχωση των Άγονων Ιατρείων,
    • την αύξηση της διάρκειας θητείας των επικουρικών γιατρών,
    • την οργάνωση υπηρεσιών υγείας στους καταυλισμούς των προσφύγων,
    • τη προώθηση των ατομικών συμβάσεων στη καθαριότητα – τη φύλαξη – τη σίτιση στα Νοσοκομεία,
    • την ενίσχυση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού του ΕΣΥ,
    • την ανασυγκρότηση του ΕΚΑΒ,
    • Τα Κέντρα Εμπειρογνωμοσύνης και τα Ειδικά Διαγνωστικά Εργαστήρια Σπανίων Νοσημάτων
    • τη στήριξη των δικαιωμάτων των ασθενών,
    • τη προώθηση των διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων,
    • τις βελτιώσεις στη φαρμακευτική νομοθεσία,
    • την ανάπτυξη κέντρου Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας ( ΗΤΑ ),
    • την αδειοδότηση – διοικητική εποπτεία και έλεγχο των ιδιωτικών Φορέων παροχής υπηρεσιών ΠΦΥ…

    Στις ρυθμίσεις που γίνονται δεν  παραγνωρίζεται ο συμπληρωματικός ρόλος του ιδιωτικού τομέα υγείας, ο οποίος έχει τη πρόκληση της ποιότητας υπηρεσιών με το μικρότερο κόστος για το Δημόσιο και για τη τσέπη των ασθενών, αλλά και ο ρόλος των φαρμακοποιών στη ΠΦΥ. Ιδιωτικοί πάροχοι θα επιλέγονται  για περιοχές που διαπιστώνεται ανεπάρκεια δημόσιων δομών, βάσει αξιολόγησης της χωρητικότητας του δημόσιου τομέα από το Υπουργείο Υγείας. Για τη νοσηλεία στον ιδιωτικό τομέα θα υπάρχει σύστημα ηλεκτρονικών παραπομπών.    Ως κεντρική επιλογή προωθείται ασφαλώς  η συνεχής  προσπάθεια  διασφάλισης  δωρεάν –  καθολικής –  ισότιμης –  χωρίς διακρίσεις –  πρόσβασης των πολιτών  στις δημόσιες μονάδες υγείας, η διαφανής και δημοκρατική διοικητική οργάνωση και ηλεκτρονική διακυβέρνηση στην Υγεία,  ο κοινωνικός έλεγχος και η λογοδοσία των Μονάδων Υγείας για την εκπλήρωση των καθηκόντων τους.

    Αυτή την επιλογή  υπηρετεί το Σ/Ν που ψηφίσθηκε στη Βουλή από τις ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛΛ, με τη δήλωση « παρών» από τις ΚΟ του ΠΟΤΑΜΙΟΥ και της ΕΝΩΣΗΣ ΚΕΝΤΡΩΩΝ.  Εμείς διευκρινήσαμε  τί ακριβώς εννοούμε  ως ελευθερία επιλογής του ασθενούς. Το θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα στην υγεία, το οποίο κατά το Ελληνικό Σύνταγμα – μπορεί να διαμορφωθεί και  πληρέστερα  στην Αναθεώρηση  του Συντάγματος – οφείλει να προασπίζει η Πολιτεία  ως κοινωνικό αγαθό, ως πλήρη σωματική – ψυχική και κοινωνική ευεξία των πολιτών, οργανώνοντας ένα ολοκληρωμένο – ποιοτικό – αποτελεσματικό – δωρεάν Δημόσιο Σύστημα Υγείας.  Η Βουλή, χωρίς τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜ.ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ,  ψηφίζοντας τον νέο Νόμο για τη Μεταρρύθμιση στη ΠΦΥ, έδωσε περιεχόμενο στην έννοια « μεταρρυθμίσεις» και  έγραψε  την ιστορική συνέχεια των ριζικών αλλαγών στην Υγεία που άρχισαν στην Ελλάδα με τον Νόμο 1397 του 1983.

     

    • Show Comments

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    comment *

    • name *

    • email *

    • website *

    Ads